Update

Tack snälla ni som hör av er till mig och är nyfikna och frågar om mitt projekt. Jag har inte försvunnit någonstans utan jobbar & laddar för fullt inför den nya sidan. Har hittat en webdesigner, Rebecka, som jag jobbar & bollar ideér med, samlar på mig material, kontakter och kommer framöver att fotograferas till sidan.
 
Releasen kommer dock inte ske innan årskiftet pga. förberedelserna. Det är mycket jobb, framförallt för att jag vill känna mig nöjd för att vilja satsa helhjärtat på detta. Hoppas att ni är med mig! Meddelar er om release date och adress framöver.

Hard work work ;)
 
 
 
 

New Upcoming Project

Hej på er! Jag har bestämt mig för att ta ett längre uppehåll här på Stayfit.nu, tills det att min nya sida dyker upp som jag håller på att jobba för fullt med. Därav har jag prioriterat min energi på mitt nya projekt som jag vill överraska er med. Releasen kommer att ske straxt efter sommaren. Så ni som har gillat Stayfit.nu under de åren jag har bloggat på denna adress, fortsätt följ eller börja följ mig på bloglovin! Jag kommer nämligen att flytta över alla följare till den nya adressen så fort den är uppe. Ha en fantastisk sommar så hörs vi av kära läsare! Och håll utkik! För jag är säker på att det här kommer att bli toppen! Längtar redan. Tills dess hoppas jag att ni står ut med att sidan är lite seg att ladda och att menyn inte fungerar som den ska. (serverstrul)

P.S Jag vill också be er alla om ursäkt för att jag inte följt upp the Star Challenge som tänkt, men jag hoppas att ni fixade träningen inför sommaren galant och samlade ihop många stjärnor! Jag lovar att kompensera er för detta i framtiden. D.S

Back Exercise


Source: tumblr

Ni glömmer väl inte att träna ryggen tjejer? Övningen ovan är toppen. För vem vill ha osmickrande, säckigt dålig hållning då man bär klänning i sommar? Någon som räcker upp en hand? Trodde väl inte det :) Så träna den!

Today's Quote


Så sluta vara lat. Inga undanflykter är okej idag. Några perfekta förhållanden finns inte. Bara dåliga bortförklaringar. Rör på dig! Om du ångrar dig efteråt så kan du ju höra av dig till mig på min mail.

Good Looking and Functional Exercise Clothes


Source: tumblr

Jag tänkte skriva lite om träningskläder idag efter att många utav er har undrat hur jag klär mig då jag exempelvis är ute och springer. Nu när det fortfarande är relativt kallt ute klär mig utifrån 3 lagers principen.

3-lagers principen

  1. Klädesplagget närmast kroppen.
    Dvs ett underställ med långa ärmar. Detta lagret ska transportera bort fukten när du svettas.

  2. Värmeskiktet.
    Lagret som binder luft och värme samt som släpper kroppsfukten utåt. Fleece är ett utmärkt material som värmer. På underkroppen har jag ett par löpartights. Är du osäker på vilken typ av tights, fråga personalen på närmaste sportaffär. De är oftast väldigt vänliga och hjälpsamma och kan tipsa dig om vad som passar rätt för dig!

  3. Skyddskiktet.
    Framförallt viktigt då det är blåsigt/kallt/regnigt ute. Består oftast av vindjacka och ev. vindbyxor på överkroppen. Oftast blir man så varm när man springer att det sista skiktet inte behövs. Det viktiga är att inte tillåta dig själv att bli nedkyld när du väl inte är aktiv längre.

I övrigt tycker jag att träningskläder är jätte viktigt. Jag älskar nike's kläder men det finns även billigare varrianter som H&M. Att regelbundet införskaffa nya, fräscha träningskläder ökar dessutom motivationen eftersom det känns bra att vara snyggt klädd. Att längta lite extra att få inviga de nya kläderna skadar ju aldrig direkt heller. Eller hur?

Answers to Some Questions

Vad motiverar dig?
Andra kvinnor som ser bra ut och är engagerade i sin kost & träning. Peppar även mig själv genom att mäta och jämföra mina egna resultat i form av styrka, uthållighet, mått, utseende/bilder.

Hur har ditt liv förändrats sedan du började leva en hälsosammare livstil?

På alla plan mår jag bättre. Jag känner mig piggare, gladare och har så pass mycket positiv energi inom mig att jag gärna sprider den runt omkring mig. Jag sover som en stock om nätterna och har fått en hälsosam glad kropp. Jag har fått bättre immunförsvar och blir inte sjuk lika ofta som förut. Jag trivs bättre med mig själv, jag har bättre självfötroende och bättre självkänsla. Önskar att alla kunde inse vikten i att ta hand om sig själv, och hur mycket bättre och lättare saker och ting blir.

Vad är din favoritövning?

Squats, även när den bränner som mest.

Vad ägnar du dig åt för aktiviteter?
Jag gillar att mixtra och mixa med träningen för att den alltid ska fortsätta vara rolig. Vad jag gör spelar inte så stor roll för mig så länge jag är i rörelse och har kul! Men jag springer gärna, styrketränar, yogar, promenerar, simmar, cyklar osv.

Hur många timmars sömn får du per natt?
Jag försöker alltid få minst 8 timmars sömn. Dock sover jag gärna 10 timmar för att vara helt utvilad, men sedan är jag en nattuggla med vilket inte alltid gör det hela möjligt.

Vad äter du till frukost?
Jag är en sucker för gröt med alla typer utav frukt och bär till. Äter gärna en äggmacka till.
Jag dricker oftast te och ett stort glas vatten till det.

Hur många gånger i veckan tränar du?
Jag är aktiv varje dag i form av vardagsmotion, men tränar kondition och/eller styrka ca 5 dagar i veckan.

Om du äter ute - Vad äter du helst då?
Jag gillar mexikansk mat. Tycker också mycket om fiskrätter.

När du "syndar" med något onyttigt, vad äter du då?
Jag älskar lakrits och tycker om vitt vin, men försöker att hålla ned intaget utav båda delarna.

Varför började du bli hälsosam?
Intresset för kost och hälsa började växa i gymnasiet. Då mådde jag inget vidare, gick upp i vikt och ville på den vägen börja lära mig mer om kost/träning/hälsa för att kunna ta hand om mig själv bättre. 2009 startade jag min första blogg. 1 år efter det skapade jag stayfit.nu för att peppa andra och hitta likasinnade människor med samma intresse.

Undrar ni något mer? Kommentera!

Workout Music - Month of March


Slänge precis ihop en musiklista med träningsmusik som jag tänkte springa till nu under löparrundan. Tänkte att jag lika gärna kunde dela med mig eftersom ni var så många som uppskattade den sist. Klicka på bilden.

The Star Challenge - Foruth Follow-Up


Nu är det dags igen! Fjärde uppföljningen.

- Maila in ditt resultat till mig på stayfit.nu@gmail.com senast tisdag kl 21:00!
- OBS! Var du med under förra uppföljningen underlättar du för mig då jag ska summera
dina stjärnor om du skickar in ditt nya resultat som ett svarsmail ifrån senaste mailet.
- Ange antal insamlade kost-stjärnor som du tjänat in fr.om. 13 feb - to.m. 26 feb.
- Ange antal insamlade tränings-stjärnor som du tjänat in fr.om. 13 feb - to.m. 26 feb.
- OBS! Sammanställ inte antal stjärnor utan ange enbart insamlade stjärnor för den aktuella perioden.
Missade du senaste uppföljningstillfället skriver du den prioden separat.
- Är du ny deltagare får du gärna ange vad du heter, startdatum samt ev. blogg + bild.

- Dela gärna med dig av hur kost och träning har gått samt om du har några funderingar.

Kopiera gärna texten nedan och klistra in den i mailet:

Namn:
Kost stjärnor:
Träningsstjärnor:
Blogg:
Startdatum:
Upplevelse:

My favorite running music (for now)

Här kommer lite blandade låtar som jag tycker är sköna att springa till. De är kanske inte direkt nya men de de platsar fortfarande på min playlist i några veckor till i alla fall. Hoppas du hittar något som faller dig i smaken. Enjoy!




Knockout!


Idag blir det 4km löpning samt boxning ikväll på schemat. Jag är super laddad! Ni har ingen aning om hur bra det kändes igår när jag var ute och sprang och slog mitt personbästa för detta året! 4:23min/km under 4km. Det känns verkligen bra att börja få upp konditionen igen lite.

THE STAR CHALLENGE - #3 TOP TEN LIST


Det är jämt i toppen nu! Ni andra, se till att halka inte efter utan kom ifatt nu! Och ni som inte är med, häng på! Stjärnorna sammanställs från 1 januari och fram till 1 juni, så än finns det en chans! Även att ni inte presterar bra under ex. en vecka eller tills nu, så gäller det att fortsätta kämpa vidare. Vissa utav er har redan gett upp, vilket inte kommer helt oväntat. Men det ger också en chans till nya personer på topplistan! Sedan att ni glömmer skicka in era resultat till mig vid ett uppföljningstillfälle är inte hela världen, det är bara att skicka in det vid nästa. Kämpa på nu!

FÖRSTA PLATS (78st)

Ronja Hagfalk

ANDRA PLATS (77st)

Madeleine Lundin

TREDJE PLATS (75st)

Sanna Lantto

FJÄRDE PLATS (69st)

Julia Daniels

FEMTE PLATS (57st)

Emelie Gustafsson

SJÄTTE PLATS (55st)

Gloria Olsson

SJUNDE PLATS (53st)

Johanna Wiklund

ÅTTONDE PLATS (52st)

Ida Hiort

NIONDE PLATS (51st)

Paulina Suonvieri

TIONDE PLATS (48st)

Nathalie Ring, Matilda Johnson

Running - Getting started


Äntligen har jag kommit igång med löpningen igen! Planerar att till sommaren springa ett lopp på minst milen. Det innebär god planering om man ska springa på en bra tid. Mitt mål är att springa milen under 50 minuter. Sedan hoppas jag såklart att överträffa det målet, men vi får se! Skriver senare i veckan kring hur mitt upplägg kommer att se ut vecka för vecka. Kan ju i alla fall avslöja att jag kommer att börja med att springa 4km 3ggr i veckan och sedan öka distansen/tempo varje 3e vecka för att få upp ett bra flås. Löpare, är ni med mig?



Stop Making Excuses And Go For It


Oavsett om du tror att du kan göra det eller inte så har du troligen helt rätt! Ge upp och säg att du inte kan det. Eller våga tro på dig själv och bara gör det! Resultaten kommer bli serverade till dig. Du har gjort dig förtjänt utav dem genom valen du själv tagit. Så sluta komma med undanflykter. Antingen lever du med dem och fortsätter att intala dig själv att du inte kan göra annorlunda. Att du är ett offer för dina handlingar. Eller så gör du något åt det och jobbar hårt. Det finns ingen enkel utväg utan bara väldigt mycket vilja, svett och tårar. Vad vill du, och hur mycket är du villig att ge för att få det?

The Star Challenge - Third Follow-Up


Jag får be om ursäkt för att jag har hamnat lite efter med uppföljningen. Den enda ursäkten jag har är att jag har jobbat mycket och prioriterad bort bloggen. Men det är nu dags för uppföljning #3! Ska bli spännande att se om det fortfarande är lika många som hänger kvar samt om det är några nya som hängt med!

- Maila in ditt resultat till mig på stayfit.nu@gmail.com senast torsdag kl 22:00!
- OBS! Var du med under förra uppföljningen underlättar du för mig då jag ska summera
dina stjärnor om du skickar in ditt nya resultat som ett svarsmail ifrån senaste mailet.
- Ange antal insamlade kost-stjärnor som du tjänat in fr.om. 30 jan - to.m. 12 feb.
- Ange antal insamlade tränings-stjärnor som du tjänat in fr.om. 30 jan - to.m. 12 feb.
- Är du ny deltagare får du gärna ange vad du heter, startdatum samt ev. blogg + bild.

- Dela gärna med dig av hur kost och träning har gått samt om du har några funderingar.

Kopira gärna texten nedan och klistra in den i mailet:

Namn:
Kost stjärnor:
Träningsstjärnor:
Blogg:
Startdatum:
Upplevelse:

Reason to Love Squats


Source: tumblr

Fullkomligt älskar Nike appen på min iphone. Här om dagen hade jag sådan träningsvärk i röven efter att ha gjort squats med tyngder att jag knappt kunde gå. Och det var ingen vanlig träningsvärk i röven heller utan bokstavligen hela sätesmuskelaturen. Lovar att jag fick ett ett par cm's lyft, haha. Det finns bara ett minus och det är sekunderna som går till spillo då man byter övning eftersom den nya övningen börjar direkt efter den föregående. Har du inte en iphone, kika in youtube. Såg härom dagen att nike laddat upp ett par klipp där med.

Good Advice for Hard Times


source: tumblr

Den här boken verkar absolut värd 56:-. Innehåller många inspirerande citat som muntrar upp. Någon läsare som har den som kan avslöja om den är bra? Funderar på att köpa en till mig själv. Om inte annat en fin present att ge bort nu under alla hjärtans dag till någon som man vet har det lite tufft? Keep calm and carry on verkar bara budskapet rakt igenom hela boken.

Preparation is Everything


Lämna inte dina matvanor till slumpen. Var alltid förberedd.
  • Planera dina måltider i förväg, redan innan du går till affären för att handla.
  • Skriv en handelsnota och handla enbart hem hälsosamma val. Onyttigt som inte finns
    hemma minimeras att bli ett intag, då det tar emot att gå en extra sväng till affären.
  • Förbered mål senast kvällen innan och se till att ha allt du behöver ha hemma.
  • Gör enkla små matlådor med exempelvis enkla mellanmål som du kan ta med dig i
    väskan då du blir hungrig som exempelvis en fruktsallad med lite nötter och frön i.

Fitness February


Kom igen tjejer, nu gör vi februari månad ännu bättre än januari! Mitt mål för denna månaden är att träna någonting varje dag och hålla mig borta helt och hållet från alla onyttigheter, inklusive helgerna. Jag ska kombinera min träning med löpning, yoga, pilates och intervall styrketräning och se till att äta superbra! Någon mer som känner sig manad att ge 100%? För att inte tala om antalet stjärnor & resultetet detta kommer att generera. Jag känner mig super pepp och engagerad till att peppa er också!

THE STAR CHALLENGE - #2 TOP TEN LIST


Grattis till er som vann en plats på topp-tio-listan! Bra jobbat! Alla har ni varit superduktiga! Fortsätt kämpa! Och till er som mailar mig och säger att det gått dåligt. Ryck upp er! Ni vet också att ni kan göra bättre ifrån er! Ni är inte ett dugg sämre, ni måste bara jobba mer på själv disciplinen och reflektera mer kring era val och hur ni kan vara mer medvetna när ni fattar dem. Ge inte upp för att en dag gick dåligt. Fler chanser kommer, så sumpa inte dem också genom att ge upp! Imorgon får vi ju dessutom börja sätta stjärnor på ett helt blankt blad. Kul eller hur? Vi ska krossa februari månad - oavsett snö, förkyldningar eller motgångar! Det är nu ska vi kämpar hårdare än någonsin, eller hur? Let's do this!

FÖRSTA PLATS (57st)

Emelie Gustafsson

ANDRA PLATS (52st)

Ronja Hagfalk

TREDJE PLATS (51st)

Sanna Lantto

FJÄRDE PLATS (48st)

Mathilda Johnson

FEMTE PLATS (43st)

Emelie Mörsin

SJÄTTE PLATS (42st)

Olivia Persson

SJUNDE PLATS (41st)

Emma A. Paananen

ÅTTONDE PLATS (39st)

Jenny Nilsson, Linnea Karlsen

NIONDE PLATS (38st)

Matilda Mendoza

TIONDE PLATS (36st)

Gloria Olsson

Run Until You Can't Breathe


Livet har ju sina vändningar och (framför allt) då allting dalar neråt så älskar jag att springa. Det finns inget som för mig är lika befriande. Som får mig att känna mig mer levande. Som stärker mig mer som person än för varje gång mina löparskor nuddar asfalten. Ni vet, de tillfällen när allt känns skit och det känns som att man kommer att spricka vilken sekund som helst. Det är då jag som bäst känner för en löpartur. Att få ösa tills luften tar slut. Tills jag är så trött att jag inte bryr mig om något mer än att få luft i mina lungor. Känslan slår tröstätandet i hästlängder.

Har ni någon favoritlåt att springa/träna till?

Make Your Own Motivation Board


  • Köp en stor tavelram
  • Hitta bilder - tidningar, tumblr, google, bloggar. Klipp & klistra.
  • Hitta citat som motiverar dig. Skriv för hand, klipp ut eller skriv ut från din skrivare.
  • Har du talang för att rita - låt kreativiteten flöda.
  • Sätt upp tavlan där du ser den dagligen.

Things I Look Forward To


Att sitta ute i vårsolen och njuta utav goda frukter och bär tillsammans med en bra bok.

Utföra yoga utomhus. Gärna i någon park eller intill vattnet på en strand.

Utmana mig själv och träna backträning ute med vänner.

Avsluta ett distanslopp i sommar med en bra tid.

Bli starkare - snabbare -  smidigare.
Bilderna är inte mina utan är funna på tumblr.