Good Looking and Functional Exercise Clothes


Source: tumblr

Jag tänkte skriva lite om träningskläder idag efter att många utav er har undrat hur jag klär mig då jag exempelvis är ute och springer. Nu när det fortfarande är relativt kallt ute klär mig utifrån 3 lagers principen.

3-lagers principen

  1. Klädesplagget närmast kroppen.
    Dvs ett underställ med långa ärmar. Detta lagret ska transportera bort fukten när du svettas.

  2. Värmeskiktet.
    Lagret som binder luft och värme samt som släpper kroppsfukten utåt. Fleece är ett utmärkt material som värmer. På underkroppen har jag ett par löpartights. Är du osäker på vilken typ av tights, fråga personalen på närmaste sportaffär. De är oftast väldigt vänliga och hjälpsamma och kan tipsa dig om vad som passar rätt för dig!

  3. Skyddskiktet.
    Framförallt viktigt då det är blåsigt/kallt/regnigt ute. Består oftast av vindjacka och ev. vindbyxor på överkroppen. Oftast blir man så varm när man springer att det sista skiktet inte behövs. Det viktiga är att inte tillåta dig själv att bli nedkyld när du väl inte är aktiv längre.

I övrigt tycker jag att träningskläder är jätte viktigt. Jag älskar nike's kläder men det finns även billigare varrianter som H&M. Att regelbundet införskaffa nya, fräscha träningskläder ökar dessutom motivationen eftersom det känns bra att vara snyggt klädd. Att längta lite extra att få inviga de nya kläderna skadar ju aldrig direkt heller. Eller hur?

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Jag tycker att det blir alldeles för varmt att springa i fleece, det räcker gott med underställ och tunn vinjacka, och framförallt otroligt otympligt med så mycket kläder när man ska springa snabbt. Skulle köra på fleece om jag åker skidor. ;) sen vill jag tipsa om löparstrumpor och en riktigt bra sportbh. Det gör susen!

2 Stayfit svarade &:

skriven

Anonym- Absolut, men det beror helt på vilken temperatur det är ute. Idag när det var 10c sprang jag bara i två underställströjor, en tshirt och vindjacka. Funkade perfekt! Ovan syftade jag mest på när det är kallt ute.

3 bex:

skriven

Bra tips! Huvudet är också viktigt, buff eller tunn mössa för att skydda öronen är ett måste :)

jag är sjukt varm av mig så kör bara underställ, jacka och fodrade tights + buff och tunna handskar ner till 15 minus... polar

Kommentera här: