Weight Lifting for Women


Man blir inte bulkig utav att lyfta vikter. Man blir tajt och stark. Styrketräning ger en bättre hållning, snyggare kropp, högre förbränning, mer energi, bättre hälsa. You name it. Ni som tränar vet dessutom hur lång tid det tar att bygga sig upp till en högre muskelmassa, och hur mycket prestation som ligger bakom det. Därför förstår jag inte varför så många drar sig för att styrketräna och istället spenderar timmar på tex. löpbandet. Styrketräning formar kroppen. Och det är det som blir allt mer synligt om man minskar i kroppsfett. Bara för att du lyfter en hantel idag så vaknar du inte upp som hulken imorgon. Och du kommer inte spräcka dina shorts bara för att du pressar dig själv. Styrketräning kräver tålamod och mycket vilja. Men ger härliga resultat. Så ge det en chans och våga kombinera och mixa.

Det här är min uppfattning om styrketräning:
  • Vikten du tränar med bör vara så pass tung att du precis klarar av att genomföra 12-15 reps.
    Är den sista repetitionen inte riktigt jobbig då du når 15 reps så bör du överväga att öka din vikt. Men du ska fortfarande klara av att slutföra 3 set.

  • Det finns ingen mening med att vifta med en vikt som inte ens är utmande från första början.
    Därför bör du heller inte förvänta dig resultaten du vill ha om du tränar på det sättet.
    Även när du tränar med lättare vikter så krävs det fortfarande att sista repetitionen och setet ska vara jobbig, kännas näst intill omöjlig. Sluta vara så rädd för att bli stor, testa och se så får du se vad som händer! Att göra hundratals repetitioner tar inte bara tid utan ger heller inte vidare goda resultat. Våga!

  • Orkar du inte genomföra dina repetitioner med god form så bör du istället minska vikten.
    Utförandet utav själva övningen (formen) är mycket viktigare än vikten du lyfter och antal repetitioner du utför. Våga modifiera. Lär dig korrekt form från början. Våga be om hjälp
    eller ta eget intiativ till att lära dig genom att granska utbildade personer på nätet.

  • Träna med sunt förnuft!

Kommentarer:

1 J:

skriven

undrar hur mycket man måste träna för att få en sån där rumpa...

2 Natson:

skriven

Bra tips :)

3 Bex:

skriven

Så sant! Jag gymmar rätt mkt för att bli stark i bålen och axlarna, och jag är inte precis biffig. Snarare slank men med synliga muskler och de musklerna skulle inte vara där om jag aldrig styrketränade :)

4 Emma:

skriven

Hej Jennie! Jag har en fråga.. Jag är rädd för att träna bröstet, jag har fått för mig att mina redan inte så stora bröst kommer att bli mindre om jag styrketränar bröst för mycket. Är det så eller har jag bara fått för mig det? :)

5 www.kaffeutansocker.se:

skriven

Väl Talat,

Jag kör dock oftast 6-8 reps då det ökar muskelmassan mer, medan 12-15 ökar framförallt uthålligheten.

6 J:

skriven

EMMA: om man får mer bröstmuskler borde väl brösten "skjutas ut" lite, antar jag? Fast om du tränar mycket så går du ju ner i fettmassa, och även lite från brösten då. Jag brukar köra bänkpress med frivikt på gymmet och jag har inte märkt att mina redan små bröst har blivit mindre i alla fall, trots att jag kan köra dubbla vikten från när jag började köra mer seriöst för 4 månader sen

7 nicole:

skriven

1. TIll Emma - tränade bröstmuskler på en tjej kan vara helt galet snyggt! Klart det finns en risk att brösten blir mindre - särskilt om man råkar gå ner mycket i fettmassa - men det är inte nödvändigtvis så. Tränar du på gym, så fråga personalen/personliga tränare som finns där - dom kan ge dig tips och råd. För mig, som har ganska stora bröst och kan tänka mig att bli av med liiite, är ett av dom stora målen att få schyssta bröstmuskler. Det lyfter brösten lite extra och vem vill inte det? ;)

Men var inte rädd för att träna bröstet :) Det tar tid och en hel del arbete för att det ska hända saker på oss tjejer (generellt, men inte alltid såklart), såvida du inte har turen/oturen att gå ner i vikt så fort du lyfter lite tungt..?



Och sen ang inlägget: Det är såååå skönt att läsa om folk (och tjejer!!!) som verkligen fattat att man inte blir en Arnold/Terminator bara för att man börjar lyfta vikter. Herregud - det ligger gaaaaalet mycket jobb bakom bulkiga, stora muskler! Styrketräning formar kroppen långt mer än vad cardio gör (som dock är bra på sitt sätt beroende på vad man är ute efter) och gör kroppen tight och tonad. Thumbs up för styrketräning! :)

Dock kör varierar jag i perioder mellan att köra färre rep (max 3x8 och maxar då vikterna på sista setet) och muskeluthållighet (fler rep såsom du skriver). Det beror på vad man är ute efter, som med allting annat :) Men jag håller verkligen med om det du skriver om att man lika gärna kan skita i att lyfta om man lyfter något som inte alls är jobbigt för musklerna. Försöker få mina vänner som är "styrketränings-noviser" att förstå det nu - och det är inte alltid en piece of cake ;)



Kul att ha hittat till ännu en schysst och vettig träningsblogg!

Kommentera här: