Junk Food Substitute


Många gånger handlar det inte om att välja bort dålig mat/snacks och förbjuda sig ifrån att äta det. Utan att hitta ett substitut till det. Det finns alltid bättre och nyttigare alternativ. Allting sitter enligt mig bara i psyket - det är därför jag inte tror på "att unna sig" dåliga alternativ som inte är bra för en någonstans. Sedan finns det dem som övertalar sig själv att det är det och "unnar sig" det ändå. Jag tycker att det är bättre att ägna sig åt och äta sådant som gör att man mår bra. Vilken skillnad tror ni förövrigt att det skulle göra för exempelvis USA's fetmaepidemi om McDonalds meny från och med imorgon helt plötsligt förvandlades till enbart hälsosamma alternativ? (som stripsen ovan) Vad skulle hända med världen om all ohälsosm mat slutade existera? Vilka insikter skulle alla människor som tidigare åt maten komma till, tror ni?

Såg den här trailern tidigare ikväll. Den här dokumentären ska jag garanterat se!

Kommentarer:

1 Stefan Nilsson:

skriven

Jag instämmer och tror inte heller på idén att "unna sig något extra" när det är rakt igenom onyttigt för kroppen. Inte säger man att man ska "unna sig" lite narkotika eller heroin (drastiska exempel). Just av den anledningen kör jag 22 dagar helt utan socker just nu.



Problemet med McDonalds är att man inte kan skylla allt på dem. Visst leverar man onyttig mat men man fyller ett behov. Om man tog bort all pommes så skulle kunderna istället vallfärda till konkurrenterna såsom Max och Burger King. Det är vårt eget ansvar att ta tag i vår kost.

2 Stayfit svarade &:

skriven

Stefan - Härligt, hur har det gått hittills då? Vet själv hur tufft det kan vara i början. Jag håller med dig helt och hållet. McDonalds var däremot mer ett exempel. Jag tycker ändå att det är intressant att fundera över vilka skillnader det skulle vara i världen, om de inte fanns, när man ser till vilka problem maten orsakar. En av de största faktorerna tror jag är att den osunda maten är billigare än den nyttigare, vilket egentligen är sjukt.

3 malin:

skriven

Jag såg en dokumentär som heter FOOD MATTERS "you are what you eat" nyligen. Den var väldigt amerikansk och väldigt drastisk, men jag rekomenderar den ändå. Ska absolut se den här som du skrev om med!

4 Louise Runsten:

skriven

Jag tycker detta var en riktigt bra inlägg! Jag förstår mig inte heller varför man ska "unna sig" något som helt klart är onyttigt och ofta dryper av fett och socker. Tyvärr är det nog inte så många som vill anstränga sig tillräckligt för att hitta nyttiga alternativ, även om de mår bättre av det i längden. Riktigt synd tycker jag när man själv tycker det är så självklart att man ska ta hand om sin kropp.



5 malin:

skriven

tack för tipset! Den ska jag absolut se!

6 Elba:

skriven

Dokumentären verkar bra, dock har jag som ung, hälsosam typ-1 diabetiker oerhört svårt för att man använder endast ordet "diabetes" i sammanhang som dessa. Typ-1 diabetes har inget med ohälsosamt leverne eller övervikt att göra och jag har inte mig själv att skylla, utan det är typ-2 diabetes man syftar på här. Kan te sig som en liten detalj, men om media började kalla den fetmaorsakade diabetesen vid sitt rätta namn skulle jag kanske slippa de oändliga antal påpekanden kring huruvida jag borde leva mer hälsosamt för att "bli av" med min diabetes och frågorna om jag var tjock när jag var liten.

7 Anna:

skriven

Herregud, denna måste ses!

Kommentera här: