Upcoming! - The Stars Challenge

Denna challenge startar 1 Januari.


Nu på morgonen fick jag en alledels lysande idé på hur vi tillsammans kan hålla oss motiverade till att träna och äta sunt! Till en början var det en ide som jag tänkte att jag skulle utföra själv. Men sedan insåg att jag kunde presentera den här idén till er och försöka få med er också! Nu innan nyår införskaffar man en kalender likt den ovan samt ett paket klistermärken (gärna stjärnor). 1 Januari 2012 börjar man att "samla stjärnor" på sin kalender. Ni anmäler er här i kommentarsfältet, gärna med blogglänk så att vi kan besöka & peppa varandra. Det är fritt fram att hoppa på 1 januari, eller om du gör det under tiden som utmaningen fortlöper. (Det är upp till dig om du vill ha försprång eller inte, hehe)

Såhär tänker jag att "collect stars" utmaningen kommer att fungera:
  1. Köp en kalender som du placerar på exempelvis kylskåpet.
  2. Köp ett paket klistermärken (gärna stjärnor)
  3. Placera kalendern där du ser den varje dag.
  4. Anmäl dig i kommentarsfältet att du vill vara med! Med ett alias eller blogg och/eller namn.
  5. Varannan vecka sker en uppföljning där antal insamlade stjärnor summeras med topp-10-lista.
    Lite tävling höjer motivationen ytterliggare, eller hur?
  6. Har du anmält dig krävs det att du återkommer med summa antal stjärnor i kommentarsfältet
    så att jag vet hur många stjärnor du har tjänat ihop under veckorna. Inte så svårt, eller hur?
    Jag kommer såklart att påminna dig när det är dags att kika på din kalender.
  7. Slutgiltigt antal stjärnor summeras 1 Juni!

Såhär samlar du in dina stjärnor:

  • Varje vecka tränar du i din egen takt, på ditt eget sätt.
  • Tanken att samla stjärnor ska höja din motivation, inte din press.
  • För att förtjäna en stjärna krävs det att du under dagen både utfört en aktivitet som du själv
    anser räknas som träning och ätit hälsosamt.
  • Tjäna upp till två stjärnor per dag. Första stjärnan kan du tjäna på att utföra en aktivitet och den andra på att äta hälsosamt.


Har du åsikter eller förslag kring upplägget kring detta, kommentera! Visa ditt intresse redan nu eller anmäl dig i inlägget som dyker upp 1 Januari.

Kommentarer:

1 Elin:

skriven

Hej! Vad menar du med fråga 5. Varannan vecka sker en uppföljning där antal insamlade stjärnor summeras med topp-10-lista? :)

2 Isabelle E:

skriven

Älskar idén!

3 Madde:

skriven

Jag är med!! =)

4 Anna:

skriven

Helt klart på! Underbar idé!

5 o.p:

skriven

jag är på!

6 AKA:

skriven

OK I´m in och samlar mina stjärnor på min blogg! :)

7 Lotta:

skriven

Detta var ju jätteroligt och det är ett bra sätt för mig att hålla koll på att jag verkligen tränar någonting. Jag vill gärna vara med på denna. Min hälsa är i botten verkligen då det kan bara bli bättre!

Lotta

8 Lovisa Blomqvist:

skriven

Det här är en lysande ide! Jag är med till 110% :D

9 Fanni:

skriven

Riktigt najs idé ju! I like. Ska nog köpa en kalender :)

10 Rebeckab:

skriven

Jag är med! :)

11 Jenny:

skriven

Oboy! Detta låter fantastiskt! Jag är lätt på :D:D



Bara en tanke; totala onyttighetsförbud håller ibland men kan ofta sluta med ett ev. onyttighetsfrosseri eller liknande efter "perioden". Jag själv, exempelvis, tänker satsa på att ge mig själv 0-2tillfällen/vecka att om jag är sugen: äta något som är onyttigare :) detta är ju bara som jag tänker, men med detta har jag ett förslag: att man max kan ta 6stjärnor/vecka... Jag skänker helt enkelt en tanke till dem likt jag själv länge sett på kost&träning svart på vitt, allt eller inget. En vilodag till träningen är ju också bra och ja, du förstår säkert!



Tycker idén är pure awesome och hoppas ingen tar illa upp av mitt förslag :(



Kramar!

Jenny

12 Jennie:

skriven

Jag är med!!

13 Stayfit svarade &:

skriven

Elin - Jag sammanställer totalt antal stjärnor per person efter varje 2 veckors period. Jag skapar sedan en lista med de tio personer som samlat flest stjärnor sedan start. På så sätt får de 10 personerna som är mest aktiva mest uppmärksamhet på bloggen. Det kan exempelvis innebära att en person samlar in 28 sjärnor den första månaden, och sedan struntar i sin träning och kost. För denna personen kommer det innebära att andra personer som fortsätter hålla sig aktiva och sunda längre går om i topplistan.

14 Elin:

skriven

Ja varför inte :)

Jag ska ju ändå kicka igång min löparsatsning för 2012 som slutar med milen ute på lidingö i september nu så.

Håller tummarna för att min förkylning ger vika bara, halsont är ingen bra förutsättning om man vill träna!

15 Anonym:

skriven

Vilken bra start på 2012! Jag är med :)

16 Stayfit svarade &:

skriven

Jenny - Jag respekterar din åsikt Jenny! Jag tänker också att jag kan förklara lite hur jag resonerar. Angående snackset så är det är inget förbud. Det är ett val och en utav två kriterier för att få en stjärna. Sedan är det upp till var och en om man väljer att träna eller inte samt äta snacks. Sedan kan jag också tycka, vilket vissa uppenbarligen inte håller med mig om, att snacks inte är något som bör ingå i en hälsosam kost, i och med att det inte är hälsosamt för kroppen. Därmed är det inget som säger att snacks inte får ingå i ens kost. Var och en bestämmer själv vilken typ utav näring samt aktivitet man vill ge till sig själv och sin kropp. Jag vill också poängtera att det trots allt är det en utmaning, och det innebär att det ska vara just det. Många utav de som deltar, inklusive mig själv, kommer med stor sannorlikhet också ha dagar som man inte samlar en stjärna. Och det är inte hela världen. Man har ju flera chanser att komma igen eftersom denna utmaning sträcker sig i 6 månader framåt. Däremot håller jag med dig angående vilodagar. Ibland bör man ha dem. Men vi är samtidigt aktiva varelser, och därmed inte skapade för att sitta still för mycket. Det är också ens eget ansvar att se till att variera aktiviteter eller vilar så att man inte sliter ut sig. Sammanfattningsvis tror jag att du känner dig själv tillräckligt bra för att veta vad som känns rätt för dig. Det är roligt att du är med, oavsett hur du väljer att strukturera upp det.

17 Lovelyliller.com - Helse, livvstil og sunne oppskrifter:

skriven

super ide :D

18 bex:

skriven

Jag är med :D

19 Frida:

skriven

Himla rolig idé!

Jag är på :)

20 [email protected]:

skriven

Åh vad roligt! Jag är helt klar med!

21 Elin:

skriven

Får man då en stjärna om man har gjort en aktivitet och en stjärna om man har ätit nyttigt på en dag? Eller måste man ha gjort båda för att få en stjärna på en dag? :) Om du förstår vad jag menar?

22 Erika:

skriven

Helt perfekt! Jag är med! Nu kör vi järnet =)

23 Emelie:

skriven

Grymt Jennie! Jag är på :)

24 elin23:

skriven

Jag vill gärna delta

25 anna:

skriven

jag är med!!!

26 Stayfit svarade &:

skriven

Elin- Man måste både ätit bra och tränat för att förtjäna en stjärna. Med andra ord skött båda exemplariskt!

27 jonna sjöberg:

skriven

Hej! Jag är absolut på!

Men jag vet att jag har lätt för att tappa motivationen under såhär långa utmaningar. Jag har lättare för att köra hårt en månad, för att sen få en ny utmaning att fajtas med. Tror du att man kan utveckla det på något sätt så att man har små mål inom utmaningen?

Jätterolig och bra idé, tack för att du motiverar!

28 Stayfit svarade &:

skriven

Jonna - Det kommer att dyka upp flera utmaningar längst vägen. Har du förslag på utmaningar så är de alltid välkomna! The Stars Challenge kommer dock fortlöpa längre i och med att den handlar om, A och O, nämligen kost och träning. Det är inte alltid man hinner skapa nya rutiner på kortare perioder, därför är denna så pass lång som den är.

29 Tess:

skriven

Vilken lysande idé! Jag vill vara med!

30 Emma:

skriven

Jag är också med! :)

31 K:

skriven

Jag vill :)

32 Sabina:

skriven

Åh vad kul, jag är med! :)

33 Ida h:

skriven

Jag är med!

34 Gloria:

skriven

Bra utmaning, jag är med!

35 Sandra:

skriven

I'm in! :D



Kul idé att köra detta tillsammans. Jag har tidigare gjort liknande saker själv där jag får måla grönt över en bra dag och rött över en dålig dag. Får upp motivationen och man vill verkligen inte ha för många röda dagar ;) Eller i detta fallet, stjärnlösa :)

36 Hanna:

skriven

Jag är med! Shit var roligt!

37 Ida T:

skriven

Jag är helt klart med! Vilken bra idé!! :)

38 jenny:

skriven

Okidoki då har vi förstått varandra rätt! :)

jag glömde skriva en sak i min kommentar, man kan ju ha sk. aktiva vilodagar då man tar en powerwalk eller liknande som inte "sliter" på någon muskelgrupp utan ger en energi och frisk luft.



Det är väldigt intressant med snacks och andra onyttigheter... jag är inte så kunnig men man får ju se saker för vad dem är! Pizza är inte döden, det finns näring i det men man ska inte äta det för ofta då man behöver variation(+att det ofta är lite för mycket bröd än vad som krävs för att täcka energibehovet antar jag). Och glass och kakor innehåller (ofta) bl.a. näringsrika ägg. Givetvis plus ett par deciliter socker vilket i för stora/många portioner blir onyttigt för kroppen. Vad jag försöker få fram är att man aldrig behöver vad vi klassar som snacks (ofta sockeringridiensbaserade halvfabrikat), men att det inte heller är ohälsosamt att äta det i mindre mängd vid färre tillfällen. :)

peace out och snart ska jag köpa mina klistermärken!

39 Doris:

skriven

åå vad roligt! Jag är med!

40 Josefin:

skriven

Jag är med. Stjärnor och kalender finns på kylskåpet. Tack för motivationen och gott nytt år på dig...

41 Jonna:

skriven

Jag är med!

42 Sofie:

skriven

jag är gärna med :) har ingen blogg, men skriver min mail :) :)

43 Felin:

skriven

Jag är på Jennie! Ska försöka få med Kristoffer med! :) kram!

44 Madde:

skriven

Jag är så på! Nu kör vi! Beach 2012!

45 Josefine:

skriven

Fantastisk idé! Jag är helt klart med!

46 Gloria:

skriven

Jag är på!!

47 Johanna:

skriven

Jag är med! :)

48 Malin I Form:

skriven

Jag är gärna med :)

49 Anna:

skriven

Åh, en till kul utmaning helt i min smak och i linje med vad jag planerar för 2012! Träningen brukar inte vara något problem, däremot är jag ganska kass på kosten, så det här blir jättebra för mig!



http://runningrome.wordpress.com/

50 Linda:

skriven

Vilken fantastisk ide, jag är på! Lämnar också mejladress.

Kommentera här: