Castor-oil Review: Before & After Photos Part 1


De senaste 2 veckorna har jag ca 3ggr i veckan använt rincinolja i håret. Än så länge har det tyvärr inte märkts så mycket på längden. Som ni ser har mitt hår ännu inte fått den påstådda rekordfarten på hårväxten. Men vem vet, den som väntar får se! (såklart kan detta varriera mellan person till person) Men jag har helt klart märkt skillnad på hårkvaliteten! Mitt tidigare frissiga hår har blivit bättre, mer glansfullt och fått mer liv. Jag återkommer med fler bilder om ytterliggare 2 veckor.

Hur jag använder rincinoljan:
  • Jag delar upp håret i sektioner.
  • Jag häller lite rincinolja i taget i händerna, värmer rincinoljan mellan
    handflatorna och masserar sedan in oljan vid hårbottnen.
    Det finns flera som tycker att det är lättare att vända flaskan upp och
    ner och dra längst hårfästet. Dock får man vara försiktig eftersom oljan är väldigt fet.
  • Jag repeterar proceduren vid varje sektion.
  • Sedan vänder jag huvudet frammåt och masserar hårbottnen en stund.
  • Med en fintandad kam, kammar jag försiktigt genom håret för att få ut
    lite olja även i längderna.
  • Mängd olja är upp till dig, jag använder ungefär såhär mycket i håret.
    Det bör inte rinna olja ifrån håret. Du bör undvika att ha för mycket i håret eftersom oljan är väldigt dryg.
  • Jag låter oljan sitta minst 1h.
  • När jag tvättar håret sköljer jag det med kallt vatten.
  • Jag tvättar ur oljan med bikarbonat. Brukar upprepa och skölja några gånger.
    Att tvätta håret med vanligt shampoo fungerar lika bra!
  • Slutligen sköljer jag håret med äppelcidervinäger utbalandat med vatten. (1dl+9dl)
  • Håret får självtorka.
Violá!

Kommentarer:

1 A:

skriven

Kan inte du ge lite tips hur man ska göra för att bli av med det där sista "fettet"? Har hamnat i någon sorts platå då resultaten slutar visa sig. Vet inte vilken ände man ska börja dra i mer?!

2 Stayfit svarade &:

skriven

A - Jag har ingen aning om hur du gör just nu och kan därför inte heller yttra mig om vad du gör för fel. Man får testa sig fram tills det att bitarna faller på plats!

3 lovelyliller.com:

skriven

så jo bra ut!

4 Cyt:

skriven

Vilken ricinolja använder du? :)

6 SARA:

skriven

Vart kan man köpa och vad kostar det?

7 Stayfit svarade &:

skriven

Sara - Jag köpte min flaska ifrån bodystore.

8 Maria:

skriven

Ett tips med ricinoljan är att man häller den i en gammal rengjord hårfärningsflaska med en skruvkork längst ut. Det blir mycket lättare att få det fördelat i håret och är inte alls lika söligt! :)

9 Stayfit svarade &:

skriven

Maria - Tack för ditt tips!

10 Amanda:

skriven

Älskar din blogg!

Men efter man haft i oljan och tvättar det sen med schampo, slits inte håret lika mycket som om man bara använt schampo? Och använder du det här varje gång du tvättar håret eller är det mer som någon sorts inpackning du gör?:) tacksam för svar!!

11 Stayfit svarade &:

skriven

Amanda - Vad roligt att du gillar bloggen! Hur menar du med att håret skulle slitas utav att använda olja? Den senaste tiden har jag varit sämre på att använda oljan. Men jag använder den innan jag ska tvätta håret.

12 mb:

skriven

haha alltså.. har haft min värsta morgon hittills (ur ett hårperspektiv) pga ricinoljan.

jag hittade din blogg igår och hamnade på detta inlägg och blev överlycklig över att läsa att du tvättar håret med bikarbonat/äppelcidervinäger och att du också använder ricinolja. jag har länge använt mig av balsammetoden och då funkade det bra att tvätta ur ricinoljan (även fast det tog myyycket balsam och många tvättar) men sedan jag bytte till bikarbonat har jag inte vågat eftersom att det i mitt huvud verkade omöjligt att få ur oljan med pulver som är tillräckligt svårt att få in i ett "rent" hår. men så läste jag här att det funkar för dig och la därför i oljan igår kväll och gick och la mig.

vaknade 06:20 och har precis gått ur duschen. haha alltså fyfaaaaaaaan vilket jävla projekt. tvättade först med bikarbonat men märkte ganska snabbt att inget hände (förstår ju att jag måste använda lite mer och tvätta ut en gång emellan) men det funkade inte, hade då i balsam, sköljde enormt mycket och i princip inget hade hänt. 5dl balsam senare och ytterligare 1 bikarbonattvätt (eller ja... en hel påse gick åt sammanlagt) sitter jag nu här och panikar eftersom att jag fortfarande känner partier i håret som har ricinolja på sig, och både balsam och bikarbonat är slut. hahahahahah. det testar jag aldrig igen kan jag säga, och jag är sjukt irriterad över att jag behövt använda balsam igen eftersom att jag inbillar mig att håret kommer behöva gå igenom den här avvänjningsfasen igen. haha ja som sagt: dålig start på dagen.

anledningen till att det blev såhär kan vara att jag använde varmt vatten (inbillade mig att oljan kommer gå ur snabbare) och att jag har så extremt långt hår att det är svårt att få in bikarbonaten överallt.



(förlåt för sömnpillret/boken men jag var bara tvungen att dela med mig)

13 Stayfit svarade &:

skriven

MB- Haha, vilken morgon! Det viktiga är att skölja med kallt vatten när du sköljer ur oljan samt att upprepa proceduren med bikarbonat. Får du inte ur det så får du helt enkelt tvätta med vanligt shampoo och därefter med bikarbonat. Hoppas att du fick ur oljan ur håret till slut! Förstår att du måste fått lite panik.

14 mb:

skriven

sv: haha ja! minst sagt händelserik. testar en gång till (men mindre olja, samt kallt vatten och bikarbonat) men annars får jag nog ge upp, vill inte gå tillbaka till schampoo.

har några feta hårtester kvar men hade håret i en bulle hela dagen så ingen behövde bevittna den hemska synen. haha.

Kommentera här: