Do Your Own Motivation Book


Ibland kan det vara svårt att behålla motivationen eller att hitta den. I dessa situationer tycker jag att det är viktigt att hitta olika sätt att motivera sig själv. Det kan vara dagar då man är omotiverad att utföra det inplanerade träningspasset som man lovade sig själv att faktiskt utföra förra helgen, då man har svårt att göra hälsosamma val eller då man helt enkelt bara känner sig opepp.

Jag själv känner att jag har haft en typisk sådan svacka de senaste dagarna. Det funkar bra med maten men desto sämre med själva träningen. Det är lite svårt att hålla igång - speciellt när sommarvädret svikit en utanför fönstret. Därför tänkte jag bjuda er trogna läsare på ett bra motivationstips!

Skapa en motivations-bok!
Motivationsboken kan både fungera som en slags vision-board till vart man vill komma med sina mål. Men den är också tänkt att fungera som en slags "dagbok" där du klistrar in bilder på dig själv men också för anteckningar på medgångar/motgångar, kostdagbok som ger dig en översikt, utförda träningspass och avklarade mål och framsteg. Det är du som helt och hållet bestämmer vad som ska finnas i den. Och dagar då du känner dig omotiverad ger boken dig en extra boost!

Gör så här:
  • Köp en större bok. Personligen rekommenderar jag ett fotoalbum utan plastfickor.
    Alltså med helt blanka sidor där du själv klistrar in dina bilder och texter.
  • Köp lim, pappersark och eventuella dekorationer för lite scrap-book känsla.
  • Har du precis börjat - ta ett förekort framifrån, från sidan och bakifrån. Se länken.
  • Har du hållt på ett tag och redan har bra förebilder - spring ned till närmaste fotobutik och framkalla dina bilder.
  • Låt kreativiteten flöda! Klipp, klistra och skriv!
Detta innehåller min motivations-bok:
  • Förebild för att se vart min resa började.
  • Uppföljningsbilder för att jämföra och se resultat.
  • Mått - överarm, byst, midja, höfter, stuss, insida lår, lår, vader.
  • Vikt - jag låter siffran finnas inom en parantes eftersom den är inte avgörande.
    Men om ni väger er rekommenderar jag er att boka tid och väga er på en kroppsanalysvåg. (fett,muskler,vatten)
  • Hälsa - jag skriver om hur jag mår psykiskt och fysiskt. Ex. humör, hy, immunförsvar etc.
  • Inspirationsbilder
  • Träningschema samt utförda pass.
  • Kostscheman och kostdagböcker (utan kcal räkning) mest för att få en översikt över vad som funkar och inte.
  • Anteckningar innehållande vad som fungerar och inte.


Kommentarer:

1 Paula:

skriven

Bra idé, har funderat på det ett längre tag nu och nästa vecka är det jag som går och köper en bok!

2 Cyt:

skriven

Bra tips :)

3 Elin:

skriven

Hej! Har precis hittat din blogg efter att min syster tipsat om den.

Måste säga att det här är den bästa träningsbloggen jag har sett!

Kan du inte börja en nytt projekt liknande beach babe när det är klart? Jag har varit i USA och gått upp några kg så nu vill jag komma i form men börja lite lugnt. Gärna väldigt hemmaanpassat utan för mycket redskap.

Fortsätt som du gör! :)

Kommentera här: