Part 1 - Identify Your Weak Point


  • Varje dag äter jag någonting sött.
  • När jag äter exempelvis godis upplever jag det som att jag har probelm att sluta.
    Oftast nöjer jag mig inte med en godisbit utan äter tills det att allting är slut.
  • Jag dricker mycket söta drycker som läsk och saft.
  • Jag äter en hel del mackor under en dag.
  • I stort sätt varje dag upplever jag cravings efter någonting sött.
    Jag känner mig inte tillfredställd förrän jag ätit det.

  • Jag hoppar alltid/ofta över frukost.
  • Det är en ovanlighet eller inträffar aldrig att jag äter något mellanmål.
  • Under en dag äter jag inte regelbundet.
  • Oftast äter jag ingenting i början utav dagen för att avsluta den med att
    frossa i mig en stor portion mat/snacks.
  • Innan måltider är jag oftast väldigt hungrig.
  • Min lunch och middag består oftast inte utav mäktigare måltider utan
    oftast utav någon fylld baugett, drickyoghurt etc.

  • Nämn vilken diet som helst - och jag har testat den.
  • Efter att ha hållt mig till en diet i några veckor, faller jag alltid tillbaka in i det vanliga mönstret.
  • Det är inget problem för mig att gå ned i vikt - snarare att hålla den.
  • Vid första bästa motgång tenderar jag att ge upp och kommer oftast aldrig tillbaka
    igen till där jag slutade.

  • Du anser dig inte ha tid att träna
  • Du har inte tid att laga nyttig mat och äter därför det som går snabbt dvs. färdigmat eller snabbmat.
  • Du anpassar din kost efter dina familjemedlemmar. (som inte tycker om "nyttig mat")
  • Du har för mycket att göra på jobbet och hinner inte äta någon ordentlig lunch.
  • Du hoppas över måltider som mellanmål och äter då du får tid för det.
  • Du känner dig stressad och har fullt upp med att tänka på alla andra
    egentiden får helt enkelt vänta tills det finns tid till det.


  • Jag hoppas över så många måltider jag kan under en dag för att få ett så litet
    kalori-intag som möjligt i hopp om att gå ner i vikt.
  • Fett gör mig tjock och därför undviker jag feta såser, ost, smör m.m
  • Måltidsersättningar som bars, shakes m.m äter jag när jag vill gå ned i vikt.
  • För att inte få tillbaka de kalorierna jag precis gjort av med efter träning, avstår jag att äta efteråt.
  • Jag räknar kalorier och överväger att istället äta kalorisnål mat framför mat som tillfredsställer mig.

Kommentarer:

1 Elsa:

skriven

Känner absolut igen mig, kommer du följa upp detta med tips för hur man ska göra för att lösa sina problem?

2 Stayfit svarade &:

skriven

Elsa - Absolut! Håll utkik, del 2 kommer imorgon.

3 lovelyliller: trening mm.:

skriven

hehe kul oversikt!

4 Anja:

skriven

Bra inlägg!

Kommentera här: