Don't Be Stupid

Varför finns det en uppåtgående trend där man ska äta och dricka föda som innehåller 0 kcal? Varför ersätter man maten med detta över huvud taget? Vill man inte få i sig några kalorier, varför äta mat som inte innehåller varken kalorier eller någon näring? Jag trodde att det vara en självklarhet att att vi äter föda för att få i oss näring, fungera och må bra. Uppenbarligen inte. De senaste dagarna har jag suttit och blivit förbluffad av diverse "hälsosamma människor" som har blivit helt besatta utav det här med kalorier och som förespråkar detta som sunda val. Och jag sitter som ett stort frågetecken och undrar vad som gick snett i deras huvuden. Jag säger inte att det är något fel att räkna kalorier, men tappa inte förnuftet på vägen utan se även till näringsinnehållet. Vad vill du fylla din kropp med?

Kommentarer:

1 Cyt:

skriven

Helt rätt!

2 Stefan Nilsson:

skriven

Personligen uppmuntrar jag att man skriver en kostdagbok under en veckas tid för att se exakt vad man egentligen äter. I 99 fall av 100 så visar det sig att personer som "provat allt" faktiskt äter fler kalorier än vad man gör av med. Då är det bättre att personen faktiskt har förståelse över hur kalorimodellen fungerar än att hoppa från diet till diet (LCHF/GI/Viktväktarna). När man väl vet hur mycket man kan äta så är det upp till var och en att göra det så nyttigt som möjligt.

3 josefin:

skriven

Så sant! Jag har ett förflutet med ätstörningar då dagen gick ut på att äta så lite kcal som möjligt. Efter att ha kommit ur det och levt "normalt" med skräpmat i mängder så har jag nu gått över till bra mat och jag känner mig så stark. Med sunt förnuft är det lätt att veta vad man ska stoppa i sig. Känns det som ett dåligt val, då är det antagligen ett dåligt val. Gör om gör rätt

4 irini:

skriven

dumheter! förstår inte riktigt hur folk tänker ibland! mitt mål med min träning är att se stark och frisk ut. jag vill att folk ska kolla på mig och säga "gud, den där tjejen vet verkligen vad som är bra för henne."

det finns andra sätt att gå ner i vikt på än att inte äta kalorier för dom som vill det. herregud, ät en lite mindre portion av någonting NYTTIGT och träna lite extra istället. att ta bort alla kalorier från sitt dagliga intag är ju bara sjukt. jag blir så sur!

Kommentera här: