Keep The Weight Off This Christmas

De flesta utav er håller säkerligen med mig när jag säger att julen för med sig stora utmaningar när det kommer till att hålla vikten. Överallt är det hysteri kring allt man bör äta under julen - glögg, must, pepparkakor, lussekatter, julskinka, julmat osv. Allting finns hela tiden så tillgängligt att det för många kan vara svårt att låta bli pepparkaksburken eller lussekatterna som står framme till jobbfikat. Tillåter man blodsockret att hinna bli tillräckligt lågt blir utmaningen ännu större och det blir lätt att falla dit för frestelsen. Och givetvis är det inte fel under den här tiden utav året att dricka lite glögg eller ta en pepparkaka eller lussekatt någon gång ibland för att sätta en guldkant på vardagen. Däremot får man inte glömma, att intaget utav energi påverkar kroppen på exakt samma sätt oavsett tid på året.

 

Därför vill jag påminna er att under julhysterin som om någon månad kommer att vara över - att vara balanserad med det ni äter och äta allting med måtta. För att undvika ångesten som annars kommer upp till ytan lagom till januari då nästa hysteri utbryter - nyårslöften. (Tips kommer på hur du för en gångs skull håller dem)

 

Glögg är gott, men kom ihåg att (alkoholfri) glögg är en söt dryck och innehåller ca 7 sockerbitar/dl (tål att jämföras mot coca-cola ca 3 sockerbitar/dl). Är det inte socker i glöggen så kan jag garantera att det som i alla andra fall är sötningsmedel med i bilden som inte är ett dugg bättre. Så drick glögg med måtta - eller varför inte testa något gott julte istället? Alltid finns det nyttiga alternativ - det handlar om att välja att se dem. En flaska julmust (33 cl) innehåller ca 10 sockerbitar - byt ut mot mineralvatten eller drick så sällan som möjligt. 10 pepparkakor innehåller ca 5,5 sockerbitar - om du vill äta pepparkakor överväg att göra egna med dinkelmjöl. Som du märker kan listan kan göras lång på allt socker som hör till julen. Men förhoppningsvis förstår du min poäng? Överallt på internet och tidningar dyker det just nu i denna stund upp inlägg om vad man bör och inte bör äta för att "klara sig genom julen". Men allvarligt - använd ditt sunda förnuft. Undvik mycket utav sockret (som inte är bra för någon oavsett ämnesomsättningstyp) som finns i godis, bullar, kakor osv. och ät all julmat med måtta. Du kommer inte att bli fet sålänge du håller dig till något som kallas lagom.

 

Speciellt nu under julen kan det vara vettigt att ställa dig själv de 3 frågorna jag nämnt tidigare
- innan du stoppar det i munnen:

  • Vad innehåller det som jag funderar på att äta?
  • Hur påverkar detta min kropp?
  • Väger de positiva effekterna upp de negativa effekterna?

Istället för en bild på massor flådig julmat bjuder jag på en härlig julbild på Miranda Kerr - inspiration istället för frestelse!

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Sv; Använde bara depends slingblondering i hättan man får med :} Kanonbra!

2 Anonym:

skriven

skulle du kunna skriva ut din detoxmeny dag för dag? jag har blivit inspirerad och skulle vilja testa, men vet inte vad jag ska äta. så skulle vara tacksam för din hjälp :) tack på förhand!

3 Stayfit svarade &:

skriven

Anonym - jag har inte skrivit upp den och har därför inte lagt dem på minnet. Mitt tips till dig är att använda dig utav recepten jag lagt upp samt internet + böcker.

4 viktblogg:

skriven

fin blogg:)

Kommentera här: