Make Your Own Easter Egg 1

Har idag haft påskpysseldag med min moder och syster. Vi gjorde hemmagjorda påskägg som är perfekt att ge bort lagom nu till påsk. Nedan ger jag er en liten instruktion till hur ni gör ett liknande påskägg som jag gjorde:


Det slutgiltiga resultatet. Ditt ägg måste förståss inte se ut som mitt, utan det är bara fantasin som sätter dina begränsningar.



Besök valfri hobbyaffär. Köp ett ofärgat påskägg, 2st pappersark med motiv du gillar, 2-3st band du gillar som du kan knyta runt ägget, blommor eller annan valfri dekoration, lim, pensel (roller om du vill) och allt annat du kan tänka dig att du vill dekorera ditt ägg med.


Vik arket på lite mer än mitten och klipp isär det. Enklast är att själv uppskatta hur mycket av av arket du kommer att behöva använda dig av för att linda in ovan/undersidan av påskägget.

Klipp jack i pappret för att göra det enklare att linda pappersarket runt ägget. Spraya pappret med vatten så att det blir lite blött. Det blir på så sätt lite lättare att forma arket runt ägget.


Ha på lim på påskägget så att det blir möjligt för pappersarket att fästa.


Vik in kanterna av pappersarket på insidan av ägget och försök forma pappret så att det blir så slätt som möjligt runt ägget.


Klipp av det överflödiga pappret på påskäggets insida och limma fast flikarna som står ut på utsidan med lim.



Detta steget är valfritt. Vill du inte göra så att det ser "lappigt" eller som "ett sprucket äggskal" ut så är det bara att göra som jag gjorde på ovansidan av ägget. I detta steget klipper jag ut med hjälp av en sax som har ett speciellt blad. Det går såklart också bra att riva ut små lappar om du inte äger en sådan sax.


Klipp/riv ut bitar ifrån ett ark som är lika stort som det du klippte ut till ovansidan av påskägget.


Bläcka ned kanterna av lapparna så de får ett "kåligt" utseende med hjälp av en slags "stämpel". Du drar lapparna längst "stämpeln".


Såhär såg mina ut. Det går att klippa bitarna större om man inte vill lägga ned ett så stort jobb på att sitta och pussla ihop dem på ägget. Limma ägget.


Pussla därefter på bit efter bit på ägget tills det är heltäckt. Det är enklast att limma lite efterhand med hjälp av en mindre pensel.

Kommentarer:

1 Tessa:

skriven

Jättefina blev alla äggen ju... :D Tack för idag hjärtat!

Kommentera här: