Weight?

Jag har skrivit en gång tidigare om det här ämnet, men jag känner att det är så många som inte förstår när det kommer till det här med muskler och fett. Så jag tänker ta upp det en gång för alla.



Ta dig en titt på bilden ovan. Den föreställer samma mängd (2,3kg) muskler respektive fett. Ser du hur stor skillnaden är på själva volymen? Detta tycker jag att du ska ha i åtanke när du tänker på styrketräning. Många kvinnor runtom i världen drar sig för att styrketräna för att de tror att detta ska göra dem större.

Men såhär ser verkligheten ut - muskler gör dig smalare, dels för att de tar upp mindre plats och formar kroppen, men de är också en viktig källa till fettförbränning. Att underhålla dessa muskler med syre och energi är kostsamt för kroppen och bidrar till en högre förbränning.

Vad jag säger är att det är kanon att kombinera konditionsträning med styrketräning. Men tänk över ditt sätt att träna. Konditionsträningen i form av joggingturer, spinning, promenader etc. ska bidra till att bygga upp din kondition, öka din dagliga förbränning samt ge dig en slankare figur. När du styrketränar, ansträng dig! Men min rekommendation för att få dessa slanka muskler som så många eftersträvar är att använda dig av din egen kroppsvikt när du tränar. Exempelvis pilates är en perfekt träningsform när du vill träna dessa. Sedan att vi är biologiskt olika är en sak, men att få "bulliga" muskler är någonting som tar lång tid att bygga upp och händer inte direkt över en natt. Så se till att du får ut det ultimata av din träning, och slöa inte för att du tror att endast konditionsträning ska ge dig din drömkropp.

Vikt är bara en siffra, gå efter mått. Muskler väger mer än fett, därför tycker jag inte att en våg är vidare rättvisande. Slutligen, svält ger ingen snygg kropp. En välformad kropp tack vare effektiv & regelbunden träning gör det.

Kommentarer:

1 Benita:

skriven

Åh! Detta inlägget behövde jag! :D

2 Lotta:

skriven

Hej! Har precis hittat hit och kommer sannerligen att fortsätta läsa här. Oj vad bra detta var! Jag rekommenderar denna blogg via min egen också och hoppas att det är okej! Har kämpat och kämpar enormt med min vikt men det går sakta med säkert framåt!

Lotta

3 Julia:

skriven

Bra bild att jämföra med! :)

4 Anna:

skriven

Muskler och fett väger exakt lika mycket.

1 kg muskler och 1 kg fett väger lika mycket...men det som skiljer är volymen, inte vikten.



1000 kg bomull och 1000 kg bly. Vilket väger mest?



Varför missuppfattar folk detta?

5 Stayfit svarade &:

skriven

Anna - Det är det jag menar med inlägget. Jag har formulerat mig lite konstigt :) Som du ser i början skriver jag "Den föreställer samma mängd (2,3kg) muskler respektive fett. Ser du hur stor skillnaden är på själva volymen?"



Inlägget kommer att ändras då det publiceras igen på en ny plattform. Men tack så mycket för att du är uppmärksam och rättar mig!

6 Anna:

skriven

Man kan skriva som du gjorde; att muskler väger mer än fett. Men då måste man tillägga i samma massa som fett.



Alltså att om massan är densamma i en hög med fett och en med muskler, så kommer muskelhögen väga mer eftersom muskler har högre densitet än fett.



:)

Kommentera här: